MACHR | Stories 067: Jiná filozofie
Zručnost, trpělivost, soustředěnost a píle: vlastnosti, nezbytné pro výrobu lodí, rekvizitáři Janu Baštovi rozhodně nechybí. Dnes má na svém kontě více jak deset vlastnoručně vyrobených lodí různých typů i materiálů. Pochlubit se může třeba polystyrenovou lodí nebo dřevěnou kanoí zhotovenou podle kanadských postupů.
Režie: Tereza Střihavková | Kamera: Jakub Blín
Vášeň s vůní dřeva a laminátu
Řeky a vodáctví zlákaly Jana Baštu v jeho 25 letech. S pádlem v ruce brázdí nejen české, ale i světové vody. Splouvání řek je pro něj vášní, kterou se rozhodl posunout o několik stupňů výš. Začal vlastníma rukama lodě vyrábět. Chtěl si prostě svoje jízdy ještě víc užívat.
„Vyrobit loď je opravdový zážitek. Je totiž fascinující dát dohromady něco, co jezdí. S každou lodí je to pokaždé takové poprvé. Každá je jiná a je zajímavé pozorovat, jak se bude chovat na vodě, jak popluje,“
Výrobou jedné lodi stráví Jan Bašta ve své dílně nedaleko Příbrami zhruba 200 hodin. Vždyť posuďte sami, co všechno je potřeba připravit a udělat, než se kanoe spustí na vodu a může být oficiálně označena za hotovou. Základem každé lodi jsou dřevěné šablony, kolem nichž se postupně skládají a následně lepí ručně nařezané dřevěné pruhy, které dávají tvar celé lodi. Pak přichází na řadu broušení, laminování a zdobení.
Výroba lodí je pro Jana Baštu, kterému vodáčtí kamarádi dali přezdívku Chobotnice, především potěšením, nevyhýbá se však ani výrobě na zakázku. Pár takových už má za sebou, včetně reklamní žluté „ponorky“.
U nás, na rozdíl od Kanady či Německa, není výroba lodí na zakázku nějaký velký byznys. Stavba lodí je totiž, jak sám říká, hlavně VÁŠEŇ."