Moje nákupní seznamy 0 Nákupní košík
HORNBACH Praha - Černý Most Otevírací doba
Chlumecká 2398
198 00 Praha - Černý Most

servis-prahacm@hornbach.com
+420 225 357 - 000
po - pá: 7:00 - 21:00 hod.
so - ne: 8:00 - 21:00 hod.
Tuto informaci jste si vytiskli dne 02.11.24 v 18:54 h. Prosím vezměte na vědomí, že kvůli náhlým pohybům cen na světových trzích se ceny na tomto výtisku mohou lišit od aktuálních cen v den nákupu v prodejnách nebo na e-shopu.

Obrazových rámů existuje celá řada. Jak ale vybrat ten správný? Žádný strach, pomůžeme vám vybrat ten pravý pro váš domov.

Obrazové rámy ze dřeva nebo plastové rámy možná znáte pod názvem výměnné rámy či hotové rámy. Tento typ rámu se vám bude hodit, pokud chcete nechat vyniknout jednu konkrétní fotografii. Skládají se ze tří částí:

  • ze skla,
  • z pozadí,
  • z rámu, který je vyroben ze dřeva, hliníku, kovu či plastu.

Galerijní rám, známý také jako kolážový rám, se skládá z několika malých rámů různých tvarů a barev. Na zdi si tak vytvoříte krásnou koláž, která bude prostřednictvím fotek vyprávět příběh vašeho miminka, dovolené nebo třeba svatby.

Skleněné rámy jsou k dispozici v nejrůznějších velikostech a využijete je především pro plakáty nebo fotografie. Jsou bezrámové, proto se vám budou hodit ke každému nábytku.

Aby spolu rám a obraz pěkně ladily, je potřeba dodržet 4 jednoduchá pravidla.

  • 1. Rám vybírejte podle typu obrazu.
  • 2. Rám a obraz spolu nesoupeří, ale ladí.
  • 3. Nechte vyniknout obraz, ne rám.
  • 4. Pomocí rámu oddělte obraz od jeho okolí. Budete ho vnímat jako samostatný objekt a více si jeho krásu vychutnáte.

Objekt Harmonický styl
Plakáty koncertů, kapel, výstav
  • Úzké lišty, také ve výrazných barvách
  • Úzké lišty z nerezové oceli, dřeva či kovu
Akvarelové malby Rámy v pastelových barvách
Olejové obrazy
  • Tmavé dřevěné rámy s či bez zlatého okraje
  • Zlaté (i falešně) rámy s antickým vzhledem
Jak správně zarámovat obraz

Nepadl vám do oka žádný rám z naší nabídky? Využijte službu rámování obrazů a nechte si vyrobit kvalitní rám navržený individuálně pro vás. Bude přesně podle vašich představ.

Zastavte se u nás a společně zrealizujeme vaši představu.

Každý obraz si zaslouží svou paspartu. Že jste tento název nikdy neslyšeli? Jedná se o kartonovou obrubu obrazu, která plní estetickou i ochrannou funkci. Vytváří kolem obrazu neutrální prostor, který umožňuje dílu vyniknout a zároveň tvoří ochranný vzduchový prostor mezi obrazem a sklem. Skvěle se hodí do dřevěného i kovového rámu.

Vysoce kvalitní obrazy by se měly zarámovat v „muzejní kvalitě“. To znamená, že pasparta musí splňovat všechna následující kvalitativní kritéria:

  • nesmí obsahovat kyseliny s hodnotou pH od 7,5 do 9,5 (podle DIN 53124 horký extrakt),
  • musí obsahovat více než 2,5 % uhličitanu vápenatého jako pufrační látky,
  • nesmí obsahovat lignin, tj. musí být bez obsahu zdřevěnělých vláken,
  • 100 % bělená buničina a/nebo hadrovina,
  • neutrální lepidlo (bez příměsi kamence),
  • pigmentové barvení, tj. na světle stálé barvy odolné proti vlhkosti.

Hodnota pH nižší než 7 je známkou toho, že papír či pasparta obsahují příliš mnoho kyseliny. Tato kyselina může papír, ale také umělecké dílo rozežrat. Pro muzejní kvalitu je proto bezpodmínečně nutná hodnota pH vyšší než 7,5.

Především je rozhodující, zda je použitý papír vůbec pufrovaný. Potom je důležité, aby papír obsahoval alespoň 2,5 procenta uhličitanu vápenatého jako pufrační látky. Jedině tak bude zajištěno, že pasparta bude moci být trvale chráněna zvenku proti působení kyseliny.

Barviva mají při kontaktu s denním či slunečním světlem tendenci blednout. Je tomu tak obzvláště u papírů, které se barví běžnými barvivy. Alternativou k tomu je barvení pigmenty. Pigmenty se lépe spojují s papírovými vlákny a jsou tudíž stabilnější. Pouze barvení pigmenty může trvale zabránit blednutí.

Důležitým kritériem pro muzejní kvalitu je odolnost proti vlhkosti. Tato odolnost hraje rozhodující roli zejména u barvených papírů. U papírů, které nejsou barveny pigmenty, se může stát, že barva se působením vlhkosti (zkondenzované vlhkosti, vysoké vlhkosti vzduchu ap.) uvolní z povrchu papíru, dostane se na umělecké dílo a poškodí ho. U papírů, které jsou barveny pigmenty, je tento proces vyloučen. Jelikož pigmenty jsou pevně spojeny s jednotlivými buněčnými vlákny, nemůže je vlhkost uvolnit z povrchu.

Pro archivaci a konzervaci uměleckých děl nesmí použitý papír obsahovat naprosto žádný lignin. Ten se postupem času rozkládá a uvolňuje přitom kyselinu. Proto je lignin také důvodem rozpadu mnoha starých knih. Teprve, pokud papír neobsahuje vůbec žádný lignin, lze vyloučit, že se budou trvale uvolňovat jakékoli kyseliny. Již po krátké době lze rozpoznat papír s obsahem ligninu popř. karton podle silně žlutého zabarvení, takzvaného žloutnutí.

Běžná lepidla, která z velké části sestávají z přírodních složek, mohou být rovněž kyselinotvorná. Z toho důvodu byla vyvinuta chemicky vyráběná lepidla, která mají neutrální hodnotu pH a neobsahují žádná chemická činidla, která by se mohla přeměňovat na kyseliny.

Jak správně zarámovat obraz

Už máte vybraný rám, který rozzáří stěny vašeho domova? Skvělé! Nyní vás ve 12 jednoduchých krocích provedeme zarámováním obrazu. Jdeme na to:

1. Vyberte si paspartu správné velikosti. Barvu pasparty zvolte podle obrazu. Při výběru zohledněte také rám a stěnu, kde bude obraz pověšený.

2. Dbejte na to, aby sklo, pasparta a pozadí měly stejný formát.

3. Vyberte rámový profil o dostatečné délce.

4. Na zadní straně rámového profilu v ohybu vyznačte přesný rozměr pro vnitřní okraj. Pozor si dejte také na to, že protilehlé rámové profily musí mít stejnou délku.

5. Šikmý řez veďte podél vyznačené linie v úhlu 45°. Buďte pečliví. Kvůli nepřesným řezům by k sobě jednotlivé části nemusely pasovat.

6. Na řezné plochy naneste lepidlo, spojte rámové profily, zkontrolujte pravoúhlost a upevněte pomocí upínacích popruhů či upínacího zařízení. Ještě jednou ověřte pravoúhlost.

7. Do hotového rámu nejprve zasuňte oříznuté a očištěné sklo.

8. Obraz upevněte pomocí nalepovacího filmu k paspartě.

9. Paspartu spojte s upevněným obrazem.

10. Před konečným upevněním pozadí ještě jednou vše pečlivě překontrolujte. Je obraz rovně, sklo čisté a meziprostor je bez prachu a drobných nečistot?

11. Pomocí speciálních lištových kolíků upevněte pozadí. Zatlučte je jen z poloviny, s rozestupy přibližně 10 cm.

12. Pro ochranu před prachem a hmyzem můžete zbývající mezeru mezi zadní stranou a rámem utěsnit pomocí speciální pásky.

Jak správně zarámovat obraz
nahoru