Jak úhlové brusky rozdělujeme?
Úhlové brusky dělíme podle velikosti kotouče. Vždy jde o největší kotouč, který lze do brusky upnout. Upínací průměr kotouče je obvykle, až na malé speciální výjimky, stejný (22/23mm = 7/8").
Tento upínací průměr je používán výhradně pro tento typ přístrojů jako standard. Je to z důvodu bezpečnosti.
Úhlová bruska má na výstupu velmi vysoké otáčky. Nelze do ní použít všechny nástroje, které by se vám zdály vhodné.
Pracovní průměry kotoučů jsou 230, 180, 150, 125 a 115 mm. Kotouče se při práci obrušují a lze je pak použít do brusky určené pro menší průměr kotouče.
Základním parametrem je obvodová rychlost kotouče. Čím větší je použitelný průměr kotouče, tím menší jsou výstupní otáčky.
Jak rozdělujeme kotouče?
Kotouče k úhlovým bruskám rozdělujeme na:
- řezné
- brusné
- diamantové
Řezné se používají pro dělení kovů; tenší na plechy a nerez nebo plasty, širší na silnější materiál.
Brusné na kovy mívají tloušťku 6 a více milimetrů. Brousíme hranou, ne plochou kotouče, protože by mohlo dojít k jeho roztržení.
Diamantové se používají k dělení betonu, obkladů a dlažeb. Bývají segmentové. Ty jsou na řezy, kde odbroušený materiál nemá kudy ven a zářezy kotouče jej vyhazují z drážky (drážka má dno). Nebo jsou celoobvodové, na tenké desky. Řez je přes celou tloušťku materiálu a nařezaný prach je vynášen spodem.
Zvláštním druhem jsou brusné kotouče osazené lamelami brusného papíru. Jsou využívány i k broušení dřeva. Ale je potřeba mít "lehkou ruku".
Co lze s úhlovou bruskou dělat?
Přístroj vznikl prvotně k opracování kovu, ale dnes je škála jeho využití veliká (řezání a broušení obkladů, betonu, plastu i dřeva).
Velké brusky s maximálním průměrem kotouče 230 mm jsou nejvíce používány k dělení a broušení železných traverz a trubek, ale také betonu (zámková dlažba) nebo k výřezům stavebních otvorů a drážek do zdí a podlah.
Brusky s příkonem nad 2000 W mají zabudován omezovač rozběhového proudu. Jednak vám v ruce prudce neškubnou plným rozjezdem, jednak "nevyhazují" běžně instalované jističe. Totéž platí o bruskách s průměrem 180 mm.
V domácích dílnách je velmi oblíbená "kompromisní" bruska s průměrem kotouče 150 mm. Pro drobnější práce s kovem a obkladačkami je nejvíc oblíbená bruska s průměrem kotouče 125 mm. Je lehká a lze ji dobře držet a vést jednou rukou.
115 mm brusky se většinou, kromě drobně nižší ceny, od 125 mm liší jen průměrem krytu. Otáčkami i příkonem bývají stejné.
Některé modely brusek 125 mm jsou vybaveny regulací otáček. Lze je pak použít k leštění (autolak) a jiným činnostem vyžadujícím nižší otáčky.
Úhlové brusky jsou obvykle a nejčastěji konstruovány na síťové připojení. Pro pohodlnější použití jsou vyráběny přístroje akumulátorové. Jednotlivé značky prodávají buď brusky samostatně s akumulátory, nebo bez nich. Jde o brusky pro průměr kotouče 125 mm. Jejich využití je na menší přířezy při montážích a v místech s obtížným zajištěním síťového připojení. Jejich oblíbenost mezi řemeslníky roste.
Pro úhlové brusky existují, podobně jako pro vrtačky, stojany. Ty umožní upnutou brusku využít k přesnému, opakovanému dělení materiálu.
Jak úhlovou brusku správně používat?
Jako u každého stroje zde platí, poslouchejte, jak "zpívá". Bude -li "kňučet", uvolněte přítlak a nechte jej chvíli volnoběžně protočit. Ochladí se a bude věrně sloužit dál.
- Je-ji to možné, zejména při řezání dřeva, držte brusku vždy oběma rukama.
- Materiál řežte tak, aby nedošlo k sevření kotouče.
- V poslední době jsou úhlové brusky používány i k opracování dřeva. Na toto použití je třeba využívat jen značkové, bezpečné kotouče. Při práci buďte velmi pozorní! Vysoké otáčky spojené s velikou silou motoru a zejména s tím, že řežete "z ruky" bez opěrného stolu, mohou způsobit velmi nepříjemné úrazy.
- Nepoužívejte úhlovou brusku bez krytu. Důvody jsou dva. Především ohrožujete sami sebe. Kryt ale také částečně zabraňuje okujím (prachu) vniknout do ústrojí brusky a snížit tak její životnost.
- Regulace bývá citlivá a zejména je potřeba myslet na to, že motor není správně ochlazován, protože má nižší otáčky než optimální. Dlouhodobé zatížení v nižších otáčkách může vést k fatální poruše.